Stallbacken

Bergsåker

3:a

Kategori: Allmänt

Halloj!
 
Jag är den tredje personen som kommer att medverka i denna blogg. Jag heter Amanda, är 19 år och kommer från Bergeforsen. Hela mitt liv har i princip kretsat kring hästar. Efter att ha gått på ridskola fick jag min första häst när jag var 6. Det var en liten shettlandsponny som hette Ylli, och det var på henne som jag lärde mig rida, även om jag till mesta dels låg i något dike längs vägen då hon inte alls tyckte att längre ridturer än ner till brevlådorna var något för henne.
 
Vid nioårsåldern fastnade jag för hästhoppning, vilket är den gren jag satsat på fullt ut. Jag har tävlat en hel del ponnysar och hästar genom åren, men den jag fastnat mest för och har haft mest framgångar med är Cocktail. Vi hann tävla tillsammans i sex år, men eftersom jag blev nitton det här året och inte får tävla ponny längre så är det nu min lillasyster som har fått tagit över honom.
 
Efter en uppväxt som fullfjädrad hoppryttare tyckte jag i början av det här året att det var dags att bredda vyerna, så jag började fundera på att prova på en ny diciplin inom hästsporten. Det finns en hel del travstall i närheten av där jag bor, och jag har alltid haft turen att få intervalla mina hopphästar på deras träningsbanor, så jag tyckte att det där med trav och travhästar verkade rätt så coolt. Jag gillar ju fart så jag tänkte att det kanske var någonting som skulle passa mig. Så jag red helt enkelt bort till ett av stallen och frågade om de hade någon häst som jag kunde få prova att rida monté på, vilket jag fick. Och självklart fastnade jag för det direkt! Så jag bestämde mig för att ta montélicens och b-tränarlicens, vilket är bland de bästa valen jag gjort i livet så här långt. Till våren planerar jag även att ta körlicens.
 
Så nu är det inte längre bara hopphästar som står hemma på gården; nu står det även två varmblodstravare där - Denia och Chaperon Rouge (Luvan). De är två bestämda damer med en del humör, men hur trevliga som helst. Jag ser verkligen framemot att se hur vi kommer att utvecklas tillsammans! :)  
 
 
 
Jag och Luvan
 
/Amanda
 
  
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: